fbpx
Wij zijn HB17 en HB17 werkt.

Vertrouwen

Vorige week sprak ik een ondernemer die mijn eerste column ‘functie elders’ had gelezen. In het verleden had hij ook wel eens columns geschreven en toen ik hem aangaf op zoek te zijn naar inspiratie deed hij mij enkele suggesties aan de hand. ‘Vertrouwen Marloes, daar moet je over schrijven, want dat hebben we nodig in dit land’, zo overtuigde hij mij.

‘Vertrouwen is een groot goed en het doet mensen goed’ wordt er regelmatig gezegd. Niet vreemd dus dat de invloed van vertrouwen op de werkvloer al vaak onderzocht is en ik deel dan ook graag enkele inzichten. Vertrouwen is de meest onderscheidende factor op de werkplek. Het creëren van een werkomgeving gebaseerd op vertrouwen tussen medewerkers en leidinggevenden is daarmee een solide bedrijfsstrategie die prestaties vergroot. Medewerkers die vertrouwen ervaren, zijn meer betrokken en bevlogen. Zij durven ook uitdagingen aan te gaan omdat ze ervaren dat er vertrouwen is vanuit hun omgeving. Vertrouwen moet niet alleen gericht zijn op de prestatie, je moet juist het vertrouwen krijgen dat je fouten mag maken. Als je geen fouten maakt, leer je nl. ook niets.

Vertrouwen heeft ook een belangrijke invloed op de aantrekkelijkheid van de organisatie als werkgever, waarbij het voornamelijk gaat om het vertrouwen in de uitvoering van het werk. ‘Vertrouwen is goed, controle is beter’ wordt door dit inzicht dus m.i. genuanceerd. Waarmee ik niet wil zeggen dat je als leidinggevende volledig de vrije hand moet geven. Deel open en eerlijk informatie en maak je verwachtingen kenbaar. Hiermee schep je de kaders waarbinnen je medewerkers kunnen opereren.  Het positief beïnvloeden van het aantrekkelijk werkgeverschap heeft als effect dat het personeelsverloop zal dalen en dat de organisatie aantrekkelijker wordt voor baanzoekers.

Als leidinggevende tracht ik mijn collega’s meer te faciliteren dan te controleren. Dit valt in de praktijk echt niet altijd mee. Als de prestaties achterblijven bij de verwachtingen, dan heb ook ik sterk de neiging om meer te gaan controleren. Het hierover met elkaar open en eerlijk in gesprek te gaan en open te staan voor elkaars zienswijze zorgt ervoor het dat vertrouwen in elkaar wordt hersteld.

Vertrouwen is niet alleen cruciaal op de werkvloer, maar ook in het zakendoen. De opdrachten die ons gegund worden zijn in eerste aanleg gebaseerd op vertrouwen; het vertrouwen dat men in ons heeft dat wij begrijpen wat er nodig is en vervolgens in staat zijn om die passende persoon ook te bemiddelen naar de nieuwe werkgever. Het zal u vast niet verbazen dat de ondernemer die mij inspireerde, een gewaardeerd opdrachtgever is van ons.

Voor weekblad De Bode heeft Marloes de Haze op woensdag 28 april 2021 bovenstaande column verzorgd.

Chat openen
Waar kunnen we je mee helpen?